Hvor er du, Europas hjerte?

Jeg har lett etter deg, og jeg finner deg. Blant de frivillige på Lesvos, Chios og Samos. Blant alle Dråpene i Havet som deler ut mat og klær, lager aktiviteter og et slags liv for mødre og barn, blant aktivister som trosser kulda mens de kjemper for at hjertet ditt skal forbli varmt, blant helt vanlige folk som klarer å si: velkommen.

bilde (14)

Mange jobber på, ustanselig, men i et tannhjul som går rundt og rundt, ikke framover. Europas ledere vil ikke. De vil at menneskene skal forbli der de er, de bryter egne løfter om å relokalisere, og livet til 60 000 mennesker må stå på vent. Dette under direkte livsfarlige og inhumane forhold som har ført til at flere har omkommet og flere har blitt livsvarig skadd. Som lille Bahez, to år gammel, med brannskader på 55 % av kroppen. Norge vil ikke ta han imot, ikke engang selv om han mistet broren sin i en delvis norskfinansiert leir da teltet han bodde i tok fyr. Ikke engang selv om mora hans også er livsvarig skadd etter brannen. Han kommer fra «feil land».

Jeg finner ikke Europas hjerte blant dem som har makt til å komme forbi tannhjulet.

Shakira vet det ikke selv, men hun har blitt politisk sanger
I 1997 var jeg utvekslingsstudent i Colombia. Jeg lærte mye spansk av å høre på en av Colombias store stoltheter; Shakira. «Dónde estás, corazón?» sang hun. Oversatt helt bokstavelig betyr det: Hvor er du, hjerte? Jeg tenkte ikke da i politiske baner, det gjorde nok ikke hun heller. Men nå, nå lurer jeg på hvor det europeiske hjertet er. Og jeg har gjort som Shakira synger, jeg har lett overalt. Jeg tar meg derfor friheten til å modifisere teksten litt lenger ned i dette innlegget.

Vårt Europa
Jeg ønsker meg at Europa ikke skal bli Trumps USA; ønsker meg at det aldri skal bli greit å bruke en retorikk som gjør noen mennesker mindre verdt, eller gjør oss redde og skeptiske. Listhaug har prøvd så godt hun kan, men vi er mange som ikke vil la oss dra i den retningen. Den retningen som ikke integrerer noen som helst, men som tvert imot fjerner oss fra de verdiene vi lærte på skolen da vi leste om menneskerettighetene.

Den anerkjente amerikanske fotografen Christopher Morris uttalte følgende på Urix i forgårs:

På 1920-talet var det greit i USA å hate svarte, å hate homofile og andre grupper. Opp gjennom åra har denne tankegangen blitt borte. Alle kan ha slike tanker, men vi har lært oss å undertrykke dem. Med valget av Donald Trump har vi fått en president som gir folk lov til å kjenne på rasisme og hat. Han har spilt på frykten deres.

Uansett hvor fælt et menneske har det, det er aldri greit å ta det ut på folkegrupper, det skal vi holde fast ved. Jeg vil fortsette å spørre, til jeg får svar fra dem som bestemmer at mennesker skal vente, lide, ikke få sine mest grunnleggende rettigheter oppfylt. Fortsette helt til de som bidrar til å vri holdninger feil vei også i Norge, har mistet sine ministerposter:

Hvor er du, Europas hjerte?
(modifisert oversettelse av Shakiras “Dónde estás corazón”)

Jeg lette etter deg i går
mellom bakken og himmelen, min himmel
og jeg fant deg ikke

Jeg kan tenke meg at du rømmer fra meg
fordi stillheten i meg, en anelse jeg har
sier meg det

Hvor er du, Europas hjerte?
Kom tilbake til meg
Livet vårt går i krøll
om du ikke er her

Og jeg vil så gjerne tenke
at du ikke kommer til å bruke lang tid
for på denne jorda finnes det ingenting viktigere

Hvor er du, Europas hjerte?
Du dro herfra
Ai, du lette etter hvem vet
hvilke greier
så langt unna meg

Og jeg kan tenke,
og jeg tenker igjen
at du ikke kommer til å bruke lang tid
for på denne planeten
er det ingenting som er viktigere enn deg

Jeg lette etter deg i klesskapet
i leseboka
under bilen
i det svarte og i det hvite
i historiebøkene
i ukebladene
på radioen

Jeg lette etter deg i gatene
hjemme hos din moder jord
i Boteros verker
i lommeboka mi
i to tusen religioner

Jeg lette til og med etter deg
i sangene mine

*

Hva er Europa uten sitt hjerte?

 

twitter

Leave a Reply

