Edelt er mennesket

 

Edelt er mennesket- jorden er rik. 

Hvem er vi om vi ikke gjør noe for at flere skal kunne tenne lys og samtidig se en framtid for seg selv og sine barn? 

innlegg-1-jan

Livet er godt for de heldige av oss. På tross av at alle, inkludert meg selv, har sine utfordringer og sin egen ballast, føler jeg meg sjelden så heldig som i jula. Takknemligheten kjennes som en behagelig varme inni meg når jeg ser barna mine glede seg, når vi gjør de samme, vanlige tingene vi pleier før jul, når vi tenner lys og ser på NRKs julekalender.

Året 2016 var et godt år for meg og mine. Jeg fant ut at jeg har mine begrensninger- ja- men det er også en god ting for meg å lære å si nei, å kjenne etter. Tårer blir det alltid noen av, men jeg er faktisk stolt av dem. Jeg er et menneske med sårbare sider, som alle mennesker har. Jeg kan bli eitrende sint, og noen ganger oppfører jeg meg irrasjonelt og urettferdig. Å kunne si unnskyld er en egenskap jeg verdsetter hos meg selv og andre.

Mens jeg skriver dette, tenker jeg: har noen andre enn meg selv motiv for å lese noe der alt dreier seg om meg, meg, meg? Jeg er like verdifull som andre, det må jeg minne meg selv om. Jeg er like verdifull som statsministeren, selvom hun har en viktigere jobb. Jeg er like verdifull som Barack Obama, som dronning Sonja, som Bob Dylan og president Santos i Colombia. Jeg har drømmer, som alle mennesker.

Mange av mine drømmer kan gå i oppfyllelse. Der skilles mine veier fra mange andre menneskers veier. Jeg har vært så heldig. Jeg ble født i Norge, helsa mi er god, jeg har en fin familie.

“I Norge gjør vi det sånn”
En av mine store drømmer i år er å reise til Colombia. Tilbake dit jeg dro som utvekslingsstudent, der jeg lærte spansk, der jeg opplevde kulturkræsj, sinne, irritasjon, sorg og masse glede. Et år der mange av mine setninger begynte med: “I Norge gjør vi sånn, i Norge tenker vi sånn, i Norge er det sånn”. Jeg var stolt av Norge, og opplevde ofte å bli konfrontert med verdier som var helt motsatte av dem jeg hadde lært hjemme.

“Den som er tydelig og trygg i sin egen tro og tradisjon kan med større raushet møte dem som tror annerledes, med respekt og åpenhet”, skrev kulturminister Linda Helleland i sin julehilsen på facebook. Jeg opplevde motsatt. Jeg var var så tydelig og trygg at jeg ikke klarte å se ting fra en annen kulturs perspektiv. Jeg var bare 18 år, ja, men jeg tror denne opplevelsen, og selverkjennelsen, at jeg faktisk slett ikke var tolerant gjennom å kjenne mitt eget, fikk meg videre.

Ordskiftet som har vært, har vist meg at norske regjeringspolitikere slett ikke er opptatt av å møte dem som tror annerledes med respekt og åpenhet, de er ikke opptatt av å komme videre. Deres diskurs og virkelighetsoppfatning har vært så milelangt fra virkelighetens faktiske menneskemøter og menneskers liv slik de leves at jeg får lyst til å resignere. For hvordan er det mulig å forstå så lite? Eller late som man forstår så lite?

Norge og Europa viser oss lite om det edle mennesket
Mine drømmer kan gå i oppfyllelse, mens mennesker som har måttet reise fra alt de har kjært, som har mistet nære de har hatt kjær, ikke en gang ser muligheten for et liv der framme. Det er nemlig ikke et liv å leve i totalt uvisshet i et telt i Hellas, i kulde, bak stengte murer og gjerder, mens barna går glipp av år med viktig undervisning og utvikling. Europa og Norge svikter disse menneskene så grundig, at mine første fem avsnitt over (om meg, meg meg) egentlig er totalt uinteressante, og samtidig motsatt- jeg er like verdifull som hvem som helst- og hvem som helst er like verdifull som meg- for det mest verdifulle vi har er vel troen på menneskeverdet? Hvor har denne troen funnet veien? I 2016 druknet flere mennesker enn noensinne i Middelhavet, og vi lot flere mennesker leve i limbo, vi lot flere mennesker miste håpet. Edelt er mennesket- jorden er rik.

Edelt er mennesket- Norge og Europa går over lik.

Hvem er vi om vi ikke gjør noe for at flere mennesker, alle akkurat like mye verdt som oss selv, skal kunne tenne lys og samtidig se en framtid for seg selv og sine barn? Mennesker som i teorien skal være beskyttet av universelle menneskerettigheter? Hva gjør vi for å oppnå dette i 2017?

 

 

 

 

Leave a Reply

