Brev til UNE vedrørende omgjøringsbegjæringer som berører barn i Jemen

Hei,

jeg vet at dere ikke kan svare om enkeltsaker, så jeg vil be dere svare på hva dere gjør når det gjelder omgjøringsbegjæringer som angår asylbarn (jf. ny forskrift som kommer) i Jemen.

og FN ber alle land om å ta imot flyktninger fra Jemen.

bilde (30)

Jeg har tro på at UNE tar saker der små barn er involvert seriøst. Små barn som er i fare for å få sine liv ødelagt av traumer for resten av livet, eller som rett og slett står i fare for å miste livet.

Jeg lurer da på om det er nødvendig å vente på ny forskrift for å behandle omgjøringsbegjæringer som allerede er inne, når situasjonen er så alvorlig.

Jeg vil på det sterkeste be om at denne mailen blir sendt til rette vedkommende, og at omgjøringsbegjæringer som omhandler barn i Jemen blir behandlet umiddelbart. Krig er unntaket som gjør at saker bør prioriteres. Her er det i tillegg snakk om en regional storkrig, og ikke bare er det krig, men en sultkatastrofe kan være på vei. “10,6 millioner mennesker står uten #matsikkerhet i #Jemen“, melder WHO på twitter. “De svakeste rammes hardest.”

De svakeste kan vel sies å være barn som bare har en omsorgsperson, en kvinne, i et land der kvinner stiller svært dårlig? Uten å nevne enkeltsaker.
Jeg vil altså be om svar på hva UNE gjør med omgjøringsbegjæringer som gjelder barn i Jemen.

På forhånd takk for svar.

Med vennlig hilsen

Guri Waalen Borch

Leave a Reply

