Invitasjon til informasjonsmøte om ødeleggelse av barnehager

 

Det kunne like gjerne stått det: invitasjon til informasjonsmøte om ødeleggelse av barnehager. En invitasjon i hyllene til alle barna i fire Alna-barnehager kommunen skal kvitte seg med. Min umiddelbare reaksjon: Skal jeg virkelig gå og høre på dem igjen, bruke sinnet mitt, evnen til rasjonell tenkning, kort sagt energien min, på dette? Jeg vet på forhånd at det er dødfødt. «God tid til spørsmål fra salen» betyr god tid til spørsmål som ikke blir besvart. «God tid til spørsmål fra salen» betyr også god tid til velformulerte spørsmål som blir besvart med standard-svada-fraser vi har hørt til vi har blitt grønne i ansiktet.

Image

På dette møtet hadde det eneste ærlige vært å sette ei bøtte foran hver av oss foreldre. «Vær så god, her kan dere få det ut, vi vet vi overkjører dere med det vi sier, men vi må si det likevel. Vi vet vi ikke gir noen gode svar, men vi må likevel framkalle maktesløsheten deres så godt vi kan.» Der kunne vi sittet, i en annen type bøtteballett, det hadde på et vis vært en flott ærlighet. Ærlighet ser vi dessverre lite til. Det er ingen som anerkjenner oss og sier: “Det er riktig, dere mister halvparten av de ansatte, vi ser det. Vi ser at det ikke er bra for barna. Vi gjør det likevel!” Tror de virkelig at det hjelper oss at de knyter en gullsløyfe rundt den nitriste pakken de har å servere oss?

Møtets rammer var som følger:

-Bystyrets vedtak (ja, det kjenner jeg)

-Valg av bydeler og barnehager (takk, det er jeg også godt kjent med, kriteriet var høye driftskostnader, uten å ta hensyn til annet enn “geografisk spredning”, noe som tilsier 7 av 10 barnehager i noen av Oslos fattigste bydeler)

-Hva betyr det for barn og foreldre at privat drifter tar over? (det vet jeg også: mange ansatte slutter og mange foreldre flytter barna sine til andre barnehager- oppbrudd i miljøer som har bygget seg opp over flere tiår, oppbrudd i trygge relasjoner)

-Videre framdrift (ja, det var der den nye informasjonen skulle komme (om at ingen enda vet noe som helst om hva som kommer).

Skulle jeg vært der? Jeg ville ha spurt: Nå som kun to av seks barnehager på Ellingsrud vil være kommunale, hva vil dere gjøre for å motvirke segregering? Med kostpenger på opptil 700 kr i de private barnehagene (Norlandia opererer med 750 kr i deres barnehage i bydelen), hvem tror dere vil søke seg til de private barnehagene og hvem vil søke seg til de kommunale? Er dere klar over hvor fint miljø det var i Smedbakken, der barn av ulik etnisk og sosioøkonomisk bakgrunn utgjorde en fantastisk miks som ga alle barn muligheten til å lære og ha glede av hverandre? Er dere klar over hvilken unik kombinasjon de ansatte utgjorde, av kunnskap, erfaring, stabilitet, omsorg og relasjonsarbeid?

Jeg vet hva foreldre i de tre andre barnehagene i bydel Alna mener. Det burde dere også vite, vi har sendt uttalelser i hopetall, som byrådet uansett ikke tok hensyn til. Men, som en far i en av barnehagene (i en annen bydel riktignok) så fint har oppsummert: «Våre meninger er uansett null verdt.»

Hvorfor gå på foreldremøte? Oslo kommune har spilt for galleriet i månedsvis. Jeg orket ikke se på en gang til.

Leave a Reply

