En strålende 1. mai

 

Det var en strålende 1. mai i år.
For første gang kjente jeg på det, kjente det under huden.
De røde flaggene, mennene, kvinnene, alle som gikk i tog for at alt vi har kjempet fram skal bestå.

Det er så lett å tro at vi ikke har noe å kjempe for. Det er så lett å tro at en vanlig arbeidskar, en vanlig arbeidskvinne ikke har noe å frykte.

Sånn er det ikke. Velferdstjenester og andre tjenester konkurranseutsettes i stadig økende grad. Det gjøres for å ta fra arbeidsfolkene noe vesentlig: lønn og pensjon. Det er slik det “gylne” ordet effektivisering settes ut i verk i velferdstjenestene. Det er slik det graves en grav for yrkene som setter mennesket i sentrum. Menneskets velferd.

Jeg kommer til å gå i mange flere 1. mai-tog. Jeg kommer til å kjempe for regjeringsskifte. Det må jeg, om jeg vil at mennesket skal stå i sentrum.

image

Leave a Reply

