Er du så Oslo at du tør det, Fabian Stang?

 

Jeg er aktiv på twitter. Politikere er det mange av der. Jeg har et særlig behov for å kontakte enkelte politikere om dagen, og jeg vet de leser mange av tweetene de får. Det gir meg en følelse av å være nærme demokratiet når jeg får svar fra statsministeren. Av at faktisk alle har en sjanse til å komme med et budskap, til å ytre seg, og til å utveksle meninger. Det gir meg en følelse av å bli hørt når varaordfører i Oslo Libe Rieber-Mohn uoppfordret twitrer til meg at hun gjerne blir med på tur til seks Alna-barnehager.

Libe

Norske politikere er ganske unike i så måte, vil jeg påstå. De svarer ikke bare folk som er høyt oppe i makthierarkiet.

Ordføreren i byen jeg bor i svarer meg imidlertid ikke.

Barna mine går i en barnehage som først ble konkurranseutsatt (mislykket) og som nå er foreslått for salg. Den er en av barnehagene varaordføreren vil bli med og besøke. Jeg gikk en tur på stien her om dagen, prøvde å koble av (jeg er bekymret, barnehagen mister mange ansatte), men hadde som vanlig med meg telefonen. Jeg gikk her i Oslo øst, hvor jeg bor, og kom til å tenke på det Fabian Stang sa for noen år tilbake, da han ble ordfører: Folk i øst, for eksempel på Sagene, måtte la seg inspirere av hvilke faktorer som er vellykkede på Vinderen. Som eksempel nevnte han å trene og gå tur i marka. Det offentlige kan ikke gå tur for folk, sa han. – Men dette dreier seg vel i stor grad om økonomiske forskjeller? spurte journalisten. – Det er vel et poeng når folk ikke har nok penger til mat. -Men er vi der i Oslo i dag? Penger er ikke løsningen på alt. Vi må ha gode velferdstilbud, men den enkelte må ta ansvar for seg selv og sin egen livsstil. Det ansvaret kan aldri det offentlige ta, svarte han.

I samme avisartikkel uttalte han at Groruddalen er flott. Vel, i Groruddalen er nesten 20 % av barna fattige. Så jo, vi er nok der i Oslo i dag. I Groruddalen og Søndre Nordstrand, som har ganske like forhold, skal 10 av 13 utplukkede Oslo-barnehager nå tas over av private aktører. Bemanningsnormen skal ikke gjelde. Noen av de mest stabile barnehagene i Oslo opplever en ansattflukt jeg vil påstå ingen Oslobarnehager tidligere har opplevd så plutselig som nå. De ansatte sier opp fordi de ellers mister viktige vilkår. Disse barnehagene er plukket ut fordi personalet nettopp har vært stabilt over mange, mange år, dermed har de ansatte fått høy ansiennitet og dermed er lønnsutgiftene for høye for Oslo kommune. Stabiliteten går dunken. Utskiftning og gjennomtrekk innføres i stedet, og noen av de fattigste bydelene må ta støyten.

Nyttpaanytt

Der gikk jeg altså en tur på stien og søkte skogens ro, slik ordføreren oppfordrer til (jeg må legge til at jeg ikke har lært det av folk i vest) men fant den ikke. Jeg hørte en gjøk som sa «ko-ko!» «ko-ko!» Og jeg sendte en tweet til Fabian Stang. Jeg spurte rett og slett Fabian Stang, som takket Don Martin for «Nilsen» og sendte ut en hilsen for litt over et

nilsen

år siden om han er så Oslo at han vil gå en tur fra Ellingsrud til Tveita og diskutere barnehagepolitikk med meg.

fabianstang

Stang følte seg misforstått etter Osloby-oppslaget. Det var ikke sånn ment. Vil han vise at han bryr seg om de forholdene som gjør at levekårene er dårligere i Groruddalen enn på Vinderen? Vil han vise at han bryr seg om forebygging, gode barnehager? Jeg har sett hva turer i skogen med erfarent personale gjør med barna, her er det mye å hente om han mener folk må lære å bevege seg mer. Venstresiden er ofte beskyldt for å være naiv. Jeg vil påstå det er rimelig naivt å tro at mennesker lærer turglede av å vite at noen i den helt andre delen av byen går på tur. Eller at noen bare «tar seg sammen» uavhengig av levd liv.

Det er med barna du må starte, Fabian Stang. Det er derfor jeg er så opptatt av gode barnehager. Det er derfor jeg vil du skal bli med meg på tur. Jeg vil at du skal møte barn, foreldre og ansatte i disse barnehagene. Så kan du selv si noe om hvorvidt det er lurt å la barnehager i to av de fattigste bydelene i Oslo miste bemanningsnormen som gjør det mulig å ta med mange barn ut i skogen, se hvem som trenger ekstra språkstimulering, hvem som er sårbare, hvem som trenger å sitte på et fang og noen ganger enda mye mere til. Du kan svare på om det er lurt at sårbare barn mister sine stabile omsorgspersoner i barnehagen, alle disse ansatte som slutter fordi Oslo kommune mener de er for dyre.

Er du så Oslo at du tør det, Fabian Stang? Dine kolleger i Oslo Høyre har lagd intern humor på twitter av at vi foreldre har klaget konkurranseutsettinga inn for Fylkesmannen. Frps Mazyar Keshvari ler av at Marianne Borgen krevde lovlighetsvurdering jf. barnekonvensjonens artikkel 3 om barnets beste.

barne

Jeg syns ikke du skal le med dem, Fabian Stang. Jeg syns egentlig heller ikke de fortjener sjokolade.

Du har imidlertid en gyllen mulighet til å gjøre opp for noen ukloke uttalelser fra den gangen du ble ordfører, du har mulighet til å lytte til folk her i øst. Den muligheten syns jeg du skal ta.

 

 

 

PS: Barna i Vestre Aker fortjener heller ikke dette. I Rønningen barnehage har de mistet tre pedagogiske ledere, styrer og flere assistenter. Sårbare barn finnes overalt. Som Ragnhild Bjørnebekk har påpekt, det finnes helt sikkert sårbare barn i alle disse barnehagene.

 

 

 

Leave a Reply

